Faq conversal 05/09/2023

FAQ

ONROEREND ERFGOED

  • Kan ik een premie of financiële ondersteuning krijgen?

    Je kan voor je onderzoek naar of je werken aan je erfgoedpand een erfgoedpremie, een erfgoedlening of een andere financieringsvorm krijgen. Wat mogelijk is, is afhankelijk van het type activiteit en het soort erfgoed. Bekijk de financiële ondersteuningsmogelijkheden via de website van het Agentschap Onroerend Erfgoed .

  • Hoe kan ik energiezuinig wonen in een erfgoedpand?
  • Waar kan ik (historische) informatie vinden over mijn woning?
  • Heb ik een archeologische nota nodig voor mijn bouwproject?

    Of je verplicht bent een archeologienota toe te voegen aan je vergunning is afhankelijk van verschillende criteria. Controleer ze hier .

  • Ik heb een archeologische vondst ontdekt, wat nu?

    Dit moet je binnen de drie dagen melden bij het Agentschap Onroerend Erfgoed. Het is belangrijk om alle vondsten aan te geven, ook diegene die op het eerste zicht oninteressant lijken. Het onderscheid tussen vondsten met en zonder belang is namelijk moeilijk te maken zonder de nodige kennis.

CULTUREEL ERFGOED

  • Wie beslist er over de goed/afkeuring van mijn subsidieaanvraag?

    Aan 2 externe juryleden wordt gevraagd om je dossier te beoordelen met duidelijke argumentatie. Deze beoordeling wordt voorgelegd aan de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur kent het finaal besluit toe per cultureel erfgoeddossier. Van zodra Zender hierover de beslissing ontvangt, wordt dit ook gecommuniceerd aan de aanvrager per mail.

  • Hoe vaak kan ik een subsidie aanvragen?

    Elke aanvrager (vereniging) kan maximaal 1 project per jaar indienen.

  • Aan hoeveel criteria dient mijn cultureel erfgoeddossier te voldoen?

    Voor een subsidie van 500 EUR dient je project te voldoen aan minstens 4 van de 9 criteria. Voor een project van 1000 EUR dient je project te voldoen aan minstens 7 van de 9 criteria. Welke criteria dit precies zijn, kan je via volgende link raadplegen: ….. 

  • Wanneer kan ik een subsidie aanvragen?

    Je kan het hele jaar door een aanvraag indienen. De aanvragen worden 4-jaarlijks (in maart – juni – september- november) beoordeeld door een externe jury en de Raad van Bestuur. Van zodra een definitieve beslissing valt over een aanvraag, word je hiervan op de hoogte gehouden per mail. 

  • Welk formulier dien ik in te vullen als ik een subsidie wil aanvragen bij het indienen van een cultureel erfgoeddossier?

    Klik hier voor het f ormulier

  • Kan ik me laten helpen bij de opmaak van mijn cultureel erfgoeddossier ihkv een subsidieaanvraag?

     ð Ja, voor je je project indient kan je een afspraak maken met Eva Wijnant om je project te overlopen. Doe dit ruim genoeg op voorhand.  

         Contactgegevens: e-mail: eva@zender.be / 0495 40 05 40

  • Waar starten bij het inventariseren van een kerk?

    Is er een kerk in jouw gemeente die nood heeft aan een uitgebreide inventarislijst? Dan komen wij graag eens langs om te bespreken hoe een traject er voor jouw kerk kan lopen. Neem dan contact op met: nina.vanmolle@zender.be 

  • Moet elke kerk een inventaris hebben?

    In principe is elke kerk wettelijk verplicht een inventaris te hebben. Gaat de kerk in neven-of herbestemming dan is het aangeraden vanuit een inventaris te starten. 

  • Ik wil inventariseren, maar ik heb geen materiaal.

    Via ZENDER kan je gebruik maken van de gratis uitleendienst van FARO. Ook wij hebben onze eigen gratis uitleendienst waar je alles kan vinden voor een inventarisatie traject. Ga hier naar de uitleendienst 

  • Wat gebeurt er na een inventarisatie?

    Wanneer al de objecten in de kerk geïnventariseerd werden, dan worden deze ontsloten via de online databank, erfgoedplus. Hieruit kan u verschillende overzichtslijsten trekken.

  • Help ! Ik heb een collectie maar zie het bos door de bomen niet meer.

    Heb jij een collectie waarbij je niet meer weet wat er nu allemaal is? Is de inventaris niet meer compleet of overzichtelijk? Wij helpen jou graag je collectie toegankelijk te maken. Neem contact op met hilke.arijs@zender.be, dan maken we een afspraak om de noden van jouw collectie in kaart te brengen en de verschillende stappen binnen het traject te overlopen.

  • Heb je een archief of een collectie? En wil je hiermee aan de slag?

    Is je archief niet meer overzichtelijk? Dan kunnen wij jou helpen via een Re-org traject. Hierbij wordt heel je archief geherorganiseerd en krijgt alles een vaste plaats. Er wordt dan een overzichtelijke inventaris opgemaakt. Neem hiervoor contact op met hilke.arijs@zender.be

  • Ik wil mijn archief digitaliseren.

    Wil je jouw archief deels of volledig digitaliseren dan kunnen wij jou helpen met opstarten en begeleiden van een digitalisatie traject. Wij geven de nodige opleidingen om te starten en volgen het traject ook verder op. Aangezien de omvang van elk archief of collectie verschillend is, neem je best contact op met hilke.arijs@zender.be

  • Ik zoek meer informatie over het bewaren van objecten en documenten.

    Heb jij een collectie en merk je hier en daar dat er objecten schade oplopen? Of vraag je je af of je goed bezigt bent met hoe je de objecten bewaart? Dan kan je steeds contact opnemen met nina.vanmolle@zender.be. Dit kan zowel voor ar chieven en documentatie als een collectie uit gemende objecten types. Vaak kunnen er grote verbeteringen gebeuren door kleine ingrepen. We tonen je graag hoe je je collectie zo goed mogelijk kan bewaren.

Staat jouw vraag hier niet tussen?

Contacteer ons dan via deze knop of via het nummer 02 451 69 49

ZENNEVALLEI
Aangesloten besturen
Cultuur en erfgoed

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Wij respecteren jouw privacy. Jouw gegevens worden altijd vertrouwelijk behandeld.